woensdag 1 oktober 2014

Homemade tomato sauce

 
In het weekend heb ik mijn eigen gemaakte tomaten saus gemaakt. Ooh wat is
dat lekker zeg. Kon eigenlijk niet stoppen met snoepen uit de pan. Ik maakte een lekker
grote pan vol zodat ik het in portie in de vriezen kon doen en zo voor een paar keer
 lekker saus voor handen heb liggen. Zelfs de kinderen die best of eigenlijk heel kies keurig
zijn wat betreft eten vonden het lekker. We aten de saus zaterdag met pasta en op zondag
 deden we de saus op onze zelfgemaakte pizza. Zelfs mijn zoontje die praktisch elke warme
maaltijd weigert te eten at zijn deel van de pizza op.  : - ) Dat is dan toch super!
 
 
4 porties
(per portie is voor ongeveer 4 personen.)
wat heb je nodig voor een grote pan lekker tomaten saus.
 
- 12 grote tomaten
 - knoflook (ik had 3 tot 4)
- 2 sjalotjes
- 2 rode ui
 - 1 ui
 - 1 rode paprika  
 - 1 groot blikje tomatenpuree 
- 2 eetlepels Italiaanse kruiden of Provençaalse kruiden
(ik doe dit op gevoel en smaak)
- tomatenketchup
(op smaak toevoegen)
- suiker
( naar smaak toevoegen. ik deed er wel wat
in hou van wat zoetere saus)
- water
- Olijf olie
 
Doe in een pan (ik heb een braadpan gebruikt die is lekker groot) wat olijf olie en
fruit de in stukjes gesneden uitjes aan. Doe de knoflook erbij en de paprika en bak deze even kort
mee. Voeg dan de tomaten die in stukjes zijn gesneden, de tomatenpuree, kruiden en al
 vast beetje tomatenketchup toe. Goed roeren en even warm laten worden voordat
 je het water erbij doet. Als je het water er bij hebt gedaan laat je het
lekker ruim half uur (drie kwartier)  pruttelen. De tijd is wel een beetje verschillend
dus goed in de gaten houden hoe je saus er uit ziet, en niet te vergeten door roeren.
Als je tomaten helemaal uiteen zijn gevallen en door de saus is gemengd is het
goed en kun je de saus uit zetten. Ik heb de saus eerst laten afkoelen voor dat ik
het met de staafmixer veder tot een glad sausje heb gemaakt. (mijn kids moeten
niet zien wat er in zit ; - ) Maar je kunt ook de saus gewoon zo laten.
 
Bon appétit
 
Of moet het in het Italiaans het is tenslotte toch iets voor de pasta en pizza
Godetevi il vostro pasto
 
Nou ja jullie snappen het wel ; - )
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten